شما اینجا هستید

اجتماعی » سخنرانی پیش از خطبه های مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در نماز جمعه

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان ، دکتر رضا زمانی  با تبریک فرا رسیدن هفته هوای پاک و تقدیر از حضرت آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت و مسئولین ستاد اقامه نماز استان گیلان بجهت در اختیار قرار دادن تریبون نماز جمعه این هفته رشت به محیط زیست گیلان ،عنوان داشت:شعار هفته هوای پاک امسال  “هوای پاک ، حقوق عامه ،اراده ملی ” است و از عموم مردم مومن و ولایت مدار استان گیلان درخواست می کنیم که در حفظ داشته های خدادادیمان یعنی آب، هوا ،خاک، جنگلهای هیرکانی، تنوع زیستی ، حیات وحش و…. کمال حفاظت را جهت سپاس به درگاه خدای منان و همچنین به میراث گذاشتن این موهبت الهی برای نسلهای آینده انجام دهند.

ایشان اظهار داشتند: استان گیلان ۰/۹درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است اما از لحاظ جمعیتی پرتراکم ترین استان کشور محسوب می شود ، بطوریکه ۱۷۷ نفر در هر کیلومتر مربع زندگی می کنند . ۳۴ درصد استان جلگه ای و مابقی کوهپایه ای و کوهستانی است که بیشترین جمعیت نیز در همین بخش جلگه زندگی می کنند. وی افزود  استان گیلان دارای ۲۰ زیستگاه تالابی و ۳ تالاب بین المللی است که شامل تالاب انزلی ، تالاب امیرکلایه لاهیجان و پارک ملی خشکی دریایی بوجاق می باشد ، ۳۱ درصد پستانداران  ، ۶۰درصد پرندگان و ۴۴ درصد ماهیان کشور در گیلان زیست می کنند که همه این آمار ها نشان از باارزش بودن محیط زیست استان گیلان می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح نمود : دولت مردمی و انقلابی سیزدهم ، توجهی ویژه به بخش محیط زیست داشته و یکی از برنامه های اولویت دار اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ، اجرای صحیح مدیریت پسماند است  وی افزود بنا به اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است ، لذا همه ما باید در حفاظت از این سرمایه ارزشمند الهی کوشا باشیم ،   همچنین در دین مبین اسلام نیز تاکید فراوانی بر حفظ و نگهداری از این امانت الهی که خداوند به بشر عطا نموده ،شده است.

دکتر زمانی در ادامه  به مهمترین چالش ها و مشکلات زیست محیطی گیلان ازجمله پسماند ، فاضلاب های خانگی ، صنعتی ،کشاورزی و بیمارستانها ، ورود گونه مهاجم سنبل آبی به پهنه های آبی و تالابی استان ، شکار و صید بی رویه ،فرسایش خاک و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و … اشاره کرد و افزود مشارکت و همکاری عمومی مردم درکنار  مسئولین ، سازمانهای مردم نهاد میتواند موجبات رفع این موانع و مشکلات را فراهم نماید.

ایشان در پایان ضمن اعلام برنامه های حفاظت محیط زیست گیلان در هفته هوای پاک ،اظهار داشت : گیلان به جهت داشتن جنگل های هیرکانی و طبیعت سرسبز بعنوان شش های حیاتی کره زمین یکی از استانهای پاک به لحاظ شاخص های آلودگی هوا نظیر منواکسید و دی اکسید کربن و گوگرد و ….محسوب می شود و امیدواریم که با رعایت الزامات زیست محیطی بتوانیم این نعمت خداوندی را برای نسل های آینده بصورت پاک و سالم به امانت بگذاریم .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

اقتصاد خزر | آخرین اخبار گیلان