شما اینجا هستید

اخبار گیلان » سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی در منطقه لاکان رشت راه اندازی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد خزر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان؛ دکتر شیرمردی در جلسه هم اندیشی با حضور دکتر صالح محمدی رئیس این سازمان، معاونین و  مدیران سازمان های تحقیقاتی حوزه کشاورزی گفت: با پرتودهی محصولات کشاورزی، از مواد شیمیایی و مواد آفت کش برای ماندگاری محصولات استفاده نخواهد شد.

دکتر شیرمردی در این خصوص گفت: در سازمان انرژی اتمی راهکارهای کاربردی، علمی و فناورانه‌ برای افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی اجرایی شد که در مجموعه پایانه صادرات برنج ارائه کردیم.

وی افزود: با ارائه این راهکارها علاوه بر کاهش ضایعات حوزه کشاورزی، به سلامت مردم نیز کمک می‌شود.

شیرمردی با اشاره به اینکه در بحث مبارزه با آفات نیز راه‌حل‌های مختلفی توسط دانشمندان صنعت هسته‌ای ارایه شده است، خاطرنشان کرد: در روش عقیم سازی حشرات برای باغ‌های مرکبات می‌توانیم کاهش آفات را داشته باشیم و در عمل میزان استفاده از مواد شیمیایی را در این باغ‌ها کم کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها در پایان گفت: در بخش تولید گونه‌های جهش‌یافته با پرتو گاما نیز محصولات مقاوم در مقابل تنش‌های محیطی و کم آبی و تغییرات دمایی تولید شده است.

هر ساله مقادیر زیادی از محصولات کشاورزی در مراحل پس از برداشت و بسته بندی و تا قبل از مصرف به لحاظ کمی و کیفی دچار آسیب می‌شوند.

طبق نظر کارشناسان بخش کشاورزی در مجموع ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی در ایران فاسد می‌شود که اولین و مهمترین آن به نحوه نگهداری و جمع آوری محصول بستگی دارد.

دکتر شیرمردی اجرای طرح سامانه پرتودهی را در توسعه اقتصاد کشاورزی گیلان نیز موثر دانست و گفت: به زودی با همکاری سازمان انرژی اتمی شاهد شکوفایی این بخش در گیلان خواهیم بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

اقتصاد خزر | آخرین اخبار گیلان