شما اینجا هستید

اخبار گیلان » کلنگ عملیات اجرایی تکمیل بخشی از طرح بزرگ فاضلاب رشت به زمین خورد

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد خزر  به نقل از دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان ، در آئین کلنگ زنی طرح فاضلاب رشت، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با تشریح احجام این طرح افزود: نکته قابل توجه در این پروژه ، بهره برداری از یکصد کیلومتر لوله گذاری اجرا شده در زمان اجرای پروژه های برخوردار از وام بانک جهانی می باشد.

مازیار علی پور خاطرنشان کرد: در مجموع با بهره برداری از ۱۵۷ کیلومتر لوله گذاری خط انتقال ، ۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز فاضلاب به تصفیه خانه فخب هدایت خواهد شد که از بار آلودگی رودخانه های گوهررود و زرجوب کاسته می شود.

مدیر عامل آبفای گیلان همچنین اشاره کرد: این پروژه که قرار است ظرف ۳۶ ماه آینده تکمیل و به بهره برداری برسد شامل: احداث ایستگاه پمپاژ PSX1، PSKI، PSZ و اجرا و تکمیل خط انتقال ورودی به ایستگاه پمپاژ PSK،عملیات لوله گذاری و لوله رانی به طول ۵۶۴۴۳ مترخواهد بود که در مجموع  با نصب ۱۱۵۷۰ فقره انشعابات فاضلاب بهداشتی جمعیتی معادل ۴۹۰۰۰ نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی همچنین افزود: این پروژه با اعتباری حدود یک هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان توسط شرکت گوهررود به عنوان پیمانکار این پروژه اجرا خواهد شد و ۱۰ هزار مترمکعب در شبانه روز فاضلاب از طریق ۵۷ کیلومتر خطوط انتقال به تصفیه خانه فخب هدایت خواهد شد.

مدیرعامل آبفای گیلان با تأکید بر اینکه برای تکمیل فاضلاب رشت ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است تصریح کرد: تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر نیز ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تکمیل طرح فاضلاب رشت، میزان بار آلودگی رودخانه ها به حداقل خواهد رسید.

سپس احمدی نماینده مردم شریف رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان با اشاره به اینکه شاهد رقم خوردن یکی از بهترین اتفاقات برای مردم رشت هستیم افزود: دولت خدمتگزار پروژه های خوبی در گیلان اجرا کرده است که اجرای طرح فاضلاب رشت یکی از بزرگترین پروژه های استان می باشد و پای کار ایستادن تمامی مسئولین استانی تا زمان بهره برداری از این پروژه بسیار حائز اهمیت است.

جبار کوچکی نژاد نیز دیگر نماینده مردم شریف رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با برشمردن مشکلات زیست محیطی شهر رشت اظهار داشت: اجرای طرح فاضلاب رشت برای احیاء رودخانه های گوهررود و زرجوب بسیار حائز اهمیت است و با توجه به صعوبت و مشکلات اجرای این پروژه، تمامی دستگاه های مرتبط باید برای اتمام آن همت گمارند و تخصیص به موقع منابع مالی در روند اجرا بسیار اثربخش خواهد بود.

وی همچنین خواستار توجه ویژه استاندار گیلان جهت تخصیص اعتبارات مورد نیاز این پروژه از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری شد.

در ادامه علی آقازاده نماینده مردم شریف رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم شهرستان رشت سالهاست که از مشکلات فاضلاب رنج می برند افزود: اقدامات خوبی در حوزه پسماند و جمع آوری بهداشتی فاضلاب انجام شده و با توجه به اولویت کاری استان به این پروژه به لحاظ اهمیت زیست محیطی آن، امیدواریم با توجه ویژه همه سازمانها در اجرای این پروژه حیاتی خاطره خوبی از عملکرد دولت انقلابی به یادگار بماند.

سپس مجید آقازاده معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تأکید بر اهمیت جهاد تبیین به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تصریح کرد: وظیفه داریم اقداماتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای ولی نعمتان خود و مردم عزیزمان انجام داده اطلاع رسانی نمائیم تا نقشه های رسانه های معاند نقش بر آب شود.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین امروز حق الناس است خاطرنشان کرد: این موضوع حق الناس شهداست و باید ادا شود تا شرمنده آنان نباشیم و اتفاقات خوبی که در جمهوری اسلامی ایران رقم خورد همچون پیشرفت های علمی و توسعه فناوری، پزشکی، هسته ای و راه سازی، حسب وظیفه، خادمین نظام و رسانه ملی به سمع و نظر مردم برسانند.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با مقایسه عملکرد حوزه وزارت نیرو در ابتدای انقلاب تا کنون اظهار داشت: در ابتدای انقلاب از ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت شهری ، ۷۵ درصد تحت پوشش آب شرب بهداشتی و اکنون از جمعیت ۶۴ میلیون نفری ۱۰۰ درصد از خدمات آب شرب بهداشتی با استانداردهای بالا برخوردارند.

وی همچنین روستاهای برخوردار از خدمات آب شرب را ۱۲درصد اعلام کرد که اکنون به ۸۵ درصد رسیده است و از ۱۴ کیلومتر خطوط انتقال روستایی در گذشته، هم اکنون از ۱۱۴ کیلومتر خطوط انتقال آب بهره مند می باشند.

به گفته آقازاده ۲۸۵ باب تصفیه خانه آب و  ۱۵ میلیون و ۷۵۰ مترمکعب مخاذن ذخیره آب در کشور احداث شده و با اجرای ۳۱ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط انتقال آب از طریق ۱۶۷ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب ، آبرسانی انجام می شود.

وی همچنین از طرح جهاد آبرسانی بعنوان اَبَر پروژه یاد کرد که طی اجرای آن ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار از آن بهره مند خواهند شد و در فاز اول ۱۰ هزار روستا از آب شرب بهداشتی برخوردار خواهند شد.

آقازاده به همایش خیرین آبرسان در طی ماه جاری نیز اشاره کرد و افزود: ۲۵ خرداد همایش خیرین آبرسان در مشهد برگزار می شود و مردم نیکوکار در امر سقایی یاریگر شرکت های آب و فاضلاب خواهند بود و در این طرح عملیات آبرسانی به ۵ هزار روستا توسط خیرین اجرا خواهد شد.

علی عباسی استاندار گیلان نیز با تأکید بر اینکه تهدیدها و آسیب ها باید به فرصت تبدیل شود تصریح کرد: برای شکوفایی و توسعه استعدادهای گیلان باید با همدلی و هماهنگی و مدیریت جهادی و علمی به سمت آینده پیش روی کنیم و با توجه به شرایط اقلیمی استان گیلان مسائل زیست محیطی از محوری ترین برنامه حوزه کاری است.

وی با اشاره به اینکه امنیتِ سلامت مردم عزیز استان با مشکلات زیست محیطی نباید به مخاطره افتد افزود: در آینده نزدیک از نقشه فاضلاب رشت رونمایی خواهیم کرد و با شناسایی منشاء آلودگی روخانه ها نسبت به رفع آن اقدام خواهیم کرد.

استاندار گیلان در ادامه گفت: مسائل زیست محیطی در مصوبات سفر ریاست جمهوری نیز در اولویت قرار دارد و با تشکیل کارگروه و مسئولیت استانداری و حضور دستگاه های ذیربط، امور مربوطه بصورت مستمر و شبانه روزی اجرا خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح جمع آوری فاضلاب رشت تأکید کرد: سرعت کار باید مدنظر باشد و نقشه اجرای طرح تشریح و با حضور همه مدیران اجرایی، تقسیم کار و مدت زمان اجرا، مشخص شود تا پروژه بدون توقف و به سرعت اجرا شود.

استاندار گیلان یادآور شد: وقتی جهاد مطرح می شود هدف حل ریشه ای و اساسی مشکلات است که کمیت و کیفیت و زمان هم بسیار حائز اهمیت است و هیچ چیز ارزشمندتر از دیدن لبخند رضایت مردم نیست و از خدا توفیق خدمت و رضایت خلق و خالق را استعانت داریم.

در پایان با حضور استاندار و معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور، نمایندگان مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی ، مدیران دستگاه های اجرایی و جمعی از اهالی فخب کلنگ عملیات اجرایی تکمیل بخشی از طرح بزرگ فاضلاب رشت به زمین خورد و عملیات اجرایی پروژه بصورت رسمی آغاز شد.

 

 

 

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

اقتصاد خزر | آخرین اخبار گیلان