شما اینجا هستید

اجتماعی » موقعیت بایدن و ترامپ چگونه است؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد خزر به نقل از خبرگزاری میزان «سه‌شنبه بزرگ» در آمریکا به دلیل نتایج قابل‌پیش‌بینی زیاد قابل توجه نبود، اما چند شگفتی و برخی علائم هشداردهنده برای دونالد ترامپ و جو بایدن پیش از رقایت مجدد آن‌ها در نوامبر وجود دارد.

در اینجا برخی از نکات کلیدی پس از اینکه میلیون‌ها رای‌دهنده در ۱۵ ایالت و منطقه ساموآی آمریکا نامزد‌های حزب مورد نظر خود را برای ریاست‌جمهوری انتخاب کردند، آورده شده است.

پیشتازی قاطع ترامپ

دونالد ترامپ عملکرد غالبی را با پیروزی در ایالت‌های سراسر آمریکا به نمایش گذاشت.

وی به حامیانش در فلوریدا، گفت: دلیلی وجود دارد که آن را سه‌شنبه بزرگ می‌نامند.

برخی از پیروزی‌های دونالد ترامپ در اندازه خود قابل توجه بودند؛ ۷۰ درصد اختلاف با نیکی هیلی، رقیب اصلی ترامپ در آلاباما، ۶۱ درصد در تگزاس، حدود ۷۰ درصد اختلاف در کالیفرنیا.

در کارولینای شمالی، ۴۳ درصد از رای‌دهندگان انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواه گفته بودند که مهاجرت مهم‌ترین مسئله برای آن‌هاست. موضوعی که از زمانی که ترامپ اولین نامزدی ریاست‌جمهوری خود را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد، در راس برنامه‌های سیاسی او قرار داشت.

در ویرجینیا، ۶۴ درصد، گفتند که به ترامپ در مقایسه با نیکی هیلی در موضوع امنیت مرزی اعتماد بیشتری دارند.

رای‌دهندگان ویرجینیا همچنین می‌گویند که نامزدی می‌خواهند که ارزش‌های آن‌ها را به اشتراک بگذارد و برای افرادی مانند آن‌ها مبارزه کند.

زنگ خطر برای ترامپ

با وجود این پیروزی بزرگ، نشانه‌هایی از ادامه نارضایتی از ترامپ در میان برخی از رای‌دهندگان انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان وجود داشت.

هیلی در شهر‌های کوچک در ویرجینیا و کارولینای شمالی که دارای تعداد زیادی رای‌دهندگان جوان، حومه‌ای و تحصیل‌کرده دانشگاهی هستند به عملکرد خوب خود ادامه داد. این افراد برخی از نگرانی‌های خود را ابراز کردند.

۴۰ درصد از رای‌دهندگان در ویرجینیا و ۳۲ درصد در کارولینای شمالی گفته‌اند ترامپ که با چهار پرونده جنایی روبرو است، در صورت محکوم شدن شایسته ریاست‌جمهوری نخواهد بود.

در میان رای‌دهندگان هیلی کارولینای شمالی، تنها ۲۱ درصد گفتند مهم نیست چه کسی نامزد جمهوری‌خواهان باشد.

یکی از سخنگویان کارزار نیکی هیلی، گفت: امروز ایالت به ایالت، یک بلوک بزرگ از رای‌دهندگان مقدماتی جمهوری‌خواه وجود دارد که نگرانی عمیق خود را در مورد دونالد ترامپ ابراز می‌کنند.

شگفتی هیلی در ورمونت

نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی تصمیم گرفت که یک رویداد عمومی را در غروب سه‌شنبه بزرگ برگزار نکند. اما برخی کارشناسان می‌گویند که او باید یک جشن پیروزی در ورمونت برگزار می‌کرد.

باوجود نظرسنجی‌ها که نشان می‌دهد هیلی در ایالت کوچک شمال شرقی به‌شدت از رقیب خود عقب مانده، اما او در ورمونت به پیروزی رسید. این دومین پیروزی هیلی در فصل مقدماتی جمهوری‌خواهان بود.

هیلی در نهایت انصراف خود را از رقابت برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ اعلام کرد.

مواجهه بایدن با چالش رای‌دهندگان حامی فلسطین

در انتخابات مقدماتی میشیگان در هفته گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار رای‌دهنده (۱۲ درصد از کل رای‌دهندگان) به‌عنوان بخشی از اعتراض سازمان یافته به جنگ غزه، به جای رئیس‌جمهور فعلی، «بدون تعهد» را در برگه‌های رای علامت‌گذاری کردند.

این موضوع روز سه‌شنبه بار دیگر سر برآورد. در مینه‌سوتا آرا «بدون تعهد» تقریبا ۲۰ درصد آرا را تشکیل می‌داد و در شهر‌های اطراف مینیاپولیس، بزرگترین شهر مینه‌سوتا، آرا بدون تعهد در صدر قرار گرفت.

در کارولینای شمالی هم حدود ۱۲ درصد رای‌دهندگان دموکرات گزینه بدون تعهد را انتخاب کردند.

گروه‌های حامی فلسطین هم‌اکنون انتخابات مقدماتی هفته آینده را در ایالت واشنگتن، که جمعیت فعال حامی فلسطین قابل توجهی دارد، هدف قرار داده‌اند.

اگر کارزار بایدن امیدوار بود که فقط میشیگان، با جمعیت زیاد آمریکایی‌های عرب‌تبارش آغاز و پایان رای اعتراضی ضد بایدن باشد، اما روز سه‌شنبه بزرگ یک زنگ خطر برای بایدن هم بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

اقتصاد خزر | آخرین اخبار گیلان