شما اینجا هستید

اجتماعی » لزوم همکاری مدیریت مصرف آب کشاورزی گیلان در پی نگرانی از تنش آبی برای سال زراعی جاری

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد خزر به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی گیلان ؛ معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان در این نشست با تشریح آخرین وضعیت آماری منابع آبی استان طبق گزارش شرکت آب‌منطقه‌ای در مدیریت مصرف آب، مجموع آب مصرفی استان برای کشاورزی در فصل زراعی پشت‌سر گذاشته شده را ۹۵۵ میلیون متر مکعب بیان کرد.

مهندس بهمن علیزاده با بیان این‌که وضعیت منابع آبی استان در ابتدای سال آبی جاری و برای فصل زراعی آینده شرایط مساعدی ندارد، خاطرنشان کرد: در فصل زراعی پشت‌سر گذاشته شده با وجود کاهش بارندگی‌ها و رعایت تقویم زراعی و توصیه های فنی در زراعت برنج خوشبختانه مدیریت مناسبی برای توزیع و تأمین آب کشاورزی گیلان انجام شد و توانستیم از بحران عبور کنیم ، اما در حال حاضر ذخایر آبی ما وضعیت نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد و به همین دلیل باید برای مدیریت مصرف آب در فصل زراعی آتی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

در این جلسه کارشناس اداره کل هواشناسی گیلان نیز از افزایش بارندگی‌ها در نیمه دوم زمستان و بهار اشاره نمود و افزود: بر اساس الگوهای هواشناسی برعکس پاییز بسیار خشک و کم بارشی که پشت سر گذاشتیم، در نیمه دوم زمستان و بهار بارندگی‌های خوبی رو خواهیم داشت.

مهندس سدیدی افزود: با توجه به تغییر اقلیم و تغییر رژیم بارندگی‌ها توجه ویژه به مدیریت و کاهش مصرف آب باید در دستور کار قرار گیرد.

در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش‌ها، کارشناسان نیز درباره راهبردهای کاهش مصرف آب کشاورزی و مدیریت مصرف آب بحث و تبادل نظر کردند.

مهندس ابراهیم اکبرزاده مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با بیان این‌که آموزش کشاورزی به طور جدی در دستور کار قرار دارد، گفت: نکته مهمی که باید مد نظر قرار گیرد رعایت تقویم زراعی و توجه کشاورزان به توصیه‌های فنی تغذیه برنج می‌باشد.

گیلان استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارها تعداد بهره برداران بخش کشاورزی گیلان بیش از ۳۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور اثرگذاری خواهد کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

اقتصاد خزر | آخرین اخبار گیلان