شما اینجا هستید

اخبار گیلان » تجلیل از بانوان هنرمند با مشارکت مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی رشت

به گزارش اقتصادخزر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان؛ آئین نکوداشت رسمواره با مشارکت مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی رشت  باحضور و سخنرانی جمعی از اساتید و هنرمندان در ایام مهرورزی بصورت پخش زنده از صفحه اینستاگرام گروه رسم به همراه تجلیل از اساتید و بانوان هنرمند حاضر عصر روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه در نگارخانه مارلیک مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص) شهر رشت برگزارشد.
در ابتدای این آیین دکتر امید ژاله مدرس دانشگاه‌های تهران و گیلان به بحث درباره‌ی هنر به مثابه بالندگی پرداختند. وی با اشاره به اینکه انسان در همه‌ی اعصار تاریخ، به‌وسیله‌ی « هنر » به شناخت اولیه از خود و جهان هستی دست یافته است و در همین راستا هست که، آموزش را همراه همیشگی هنر برشمرند.
وی در ادامه افزود: صحبت از هنر در واقع صحبت درباره‌ی فعالیتی اجتماعی است، از این جهت که؛ هنر همیشه، می‌آموزد و می‌آموزاند و از این طریق ما را وادار به کنکاش در جهان اطراف می‌سازد. کنکاشی این چنینی نشان بالندگی هنر اصیل است و نسبت دارد با دانستگی و وارستگی انسان.
دکتر ژاله  با اشاره به گفته‌ی سقراط که :« اگر زندگی‌ای که در آن اندیشه نباشد، ارزش زیستن ندارد» می‌تواند مصداقی باشد بر اندیشه‌ورزی هنر، بیان کرد: درکی که انسان معاصر از خود یافت، دیگر اسطوره‌ای و ماوراءالطبیعه نبودده و نیست، بلکه با تکیه بر هستندگی یا اگزیستیانس و شناخت از و وضعیت خود در هستی، به خودبسندگی عقلانی در نگاه به خود رسید. در این راستا هنر یکی از چندین راهی بود که به ارتقای نگاه نو به هستی، کمک شایان کرد. از این جهت است که هنر بسیاری از هنرمندان در زمان خویش درک نشدند. زیرا هنر واقعی همیشه، نگاه به آینده دارند و سعی می‌کنند درهای نوئی را به سوی جهان نو بگشاید.
وی در پایان اظهار داشت: هنر همیشه بال‌هایی برای تطور و تحول بوده است. تطور هنری یعنی تغییر و با شجاعت به جلو رفتن و پیشرفت همراه با روشن‌اندیشی هنر و هنرمند. بنابراین شاهد این امر هستیم که اندیشمندان بزرگ در جهان معاصر، برای انتقال بهتر اندیشه‌های خود به هنرهایی مانند؛ سینما، ادبیات و هنرهای تجسمی روی آورده است. از این رو در هر برهه‌ای از تاریخ انسان برای ارتقای خود و انتقال تجارب هر نسل، به نسل‌های بعد به هنر رو می‌کند. زیرا هنر در ذات خود می‌خواهد دیدگاهی برای ما به ارمغان بیاورد و در عین حال موجب ارتقای دیدگاه ما به جهان هستی گردد.
دکتر رضا ابیاک مدرس دانشگاه تهران به بحث مارکتینگ و برندینگ آثار هنری پرداخت
وی گفت: صحبت از آثار هنری  هنرمندانی است که باید محصول هنری خود را به مخاطب و بازار عرضه نمایند.
دکتر ابیاک با اشاره به اینکه ارزشمندی امکان قیمت گذاری روی اثر هنری را سخت می سازد بیان کرد: چهار رکن اصلی را میتوان از ۲منظر مارکتینگ و برندینگ بررسی کرد . تعریف اثر ، قیمت گذاری برای مخاطب و بازار هدف ، محتوا و برند در عرضه اثر به مخاطب تاثیرگذار است.مکان ارائه آثار هنری نیز براساس میزان پذیرش حائز اهمیت میباشد.
وی گفت:اگر هنر به مرحله تجاری و عرضه به بازار نرسد و تبدیل به آورده مالی برای هنرمند نشود اصلا عرضه نشده است زیرا سوال این است که روزگار هنرمند چگونه باید سپری شود و ابزار لازم برای آثار هنری بعدی وی فراهم گردد.

در ادامه آیین رسمواره سمیرا صفاری، مدرس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی رشت  و دبیر رویداد به رسم عشق در رابطه با اثرگذاری بانوان بررشدهنر امروز بیان کرد: در طول تاریخ تعاریف متفاوتی برای هنر داشتیم ، بحث نمادین ویا کاربردی بودن هنر، بروز احساسات ، هنرخیال انگیز، هنر ناب و والایی آن و در موارد متاخر هنر عوام پسندانه و بومی گرایی و هنر به عنوان رسالت اجتماعی هنرمندان موجب واکنش در خلق آثار هنری هنرمندان ایران و جهان گردیده است .
وی گفت: در دنیای معاصر، رصد بانوان به عنوان هنرمند،موضوع و همچنین مخاطب و ناظر آثار، همچنین در بخش رسانه و مجرای ارتباطی توسط مجموعه داران و گالری داران مورد توجه قرار گرفته است.
سمیرا صفاری به عنوان کیوریتور و ارسال کننده آثار هنری برای مخاطب گفت: بانوان ایران رویکردهای متفاوتی از جمله نوگرایی، آبستره،امپرسیونیستی، کوبیسم، بومی گرایی و … را که مورد استقبال بیشتری قرار گرفته در پیش گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه تکرار در هنر مدرن نیاز به آشنایی زدایی دارد که به ابداع سبک ها و هنرهای جدید می رسد اظهار داشت: حضور بانوان در محورهای منحصر بفرد هنرمندان شاخص عرصه سینما، ادبیات، موسیقی و معماری و … به نوگرا بودن این مسیر کمک کرده است تا نگاهی متفاوت، دنیایی جدید را به مخاطب هدیه دهد.
در ادامه آیین نکوداشت رسمواره به رسم عشق، هنگامه گسکری مدرس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی رشت ،بیانیه رویداد گروه رسم را قرائت کرد.
دکتر سید هاشم موسوی ریاست پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان ضمن آرزوی سرافرازی ایران در جهان و گرامیداشت هنر و هنرمند با تاکید براینکه در مردم شناسی دنیا به سمت زنانه شدن پیش می رود گفت: راه نجات ما در ایران که مهد ادب، فرهنگ و هنر است فرهنگ و ادبیات ما می باشد.

دکتر کاظم فلاحی معاون پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز ضمن تجلیل از مسئولان و برگزار کنندگان رویداد به رسم عشق اظهار امیدواری کرد با شرایط نسبتا سخت موجود این اتفاق بزرگ در شرایط بهتر به همت مسئولین  در سطح کشور دیده شود.

آئین نکوداشت رسمواره به رسم عشق با اهدای لوح یادمان به جمعی از اساتید، حامیان و بانوان هنرمند پایان یافت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

اقتصاد خزر | آخرین اخبار گیلان