شما اینجا هستید

اجتماعی » بستر رشد اقتصادی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در گیلان مهیاست

به گزارش پایگاه خبری اقتصادخزر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه گیلان با بیان اینکه دولت سیزدهم با برنامه روی کار آمده و پاسخگوست، اظهار داشت: بررسی دقیق میزان توسعه اقتصادی استان، توزیع عادلانه منابع و سایر موارد در راستای رشد اقتصادی باید مورد توجه باشد.
وی خاطرنشان کرد: امروز با مسائلی نظیر پسماند، مدیریت آب، کنترل تورم و عرضه کالاهای اساسی رو به رو هستیم و در کنار توجه به تمام این موارد و تلاش برای حل مشکلات؛ نباید از برنامه، بودجه و ساختار تعیین شده برای رشد اقتصادی استان عقب بمانیم.
دکتر عباسی با اشاره به اهمیت نرخ رشد اقتصادی تصریح کرد: وظایف تمام  مدیران در این عرصه مشخص است و باید همت خود را به‌کار گیرند بنابراین سیاست‌گذاری‌های صحیح و جذب سرمایه‌گذاری می‌تواند حلقه‌های از هم گسسته را به‌هم وصل کند و ما را به اهداف مدنظر برساند.
وی با اشاره به اهمیت نیل به رشد هشت درصدی گفت: در تدوین اقدامات و پروژه‌های پیشران علاوه بر کمیته راهبری؛ مدیران و فرمانداران از نظرات نمایندگان، علما، استادان دانشگاه، اندیشمندان، جوانان و نیروهای جهادی استفاده کنند.
رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه گیلان خواستار ارائه گزارش‌های دوره ای از میزان پیشرفت اقدامات و پروژه‌های مصوب شده توسط دبیرخانه شورا شد و این مهم را مبنای ارزیابی عملکرد مدیران دستگاه‌های ‌اجرایی و فرمانداران ذکر کرد.
وی با بیان اینکه منابع بانک‌های دولتی و خصوصی باید در راستای تحقق رشد اقتصادی مصرف گردد، گفت: نهادهای عمومی غیردولتی نیز بایستی منابع و مصارف خود را در تعامل موثر با برنامه رشد هشت درصدی و در راستای تقویت توان استان برای نیل به اهداف و هماهنگ با ساختار تدوین برنامه استانی مصروف دارند.
وی به اثرات مردمی کردن اقتصاد و توزیع عادلانه یارانه‌ها در زندگی مردم اشاره و اضافه کرد: مسئله ساماندهی معیشت مردم و اقتصاد از ابتدا در دستور کار دولت قرار داشته و دارد اما در کنار آن ، دولت با بدهی‌های به جای مانده از گذشته، میزان استقراض‌ از بانک مرکزی و اوراق مشارکت هم مواجه بوده و سعی کرده حجم زیادی از آنها را پرداخت کند.
دکتر عباسی تلاش برای افزایش میزان تولید ناخالص داخلی نسبت به سال گذشته، فعال‌سازی بنگاه‌های تولیدی راکد، جذب سرمایه‌گذار، افزایش تولید، مشخص کردن زنجیره تولید، افزایش کیفیت تولید و فعال‌سازی ظرفیت‌های فراموش شده را در زمره مواردی ذکر کرد که برای رشد اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.
استاندار گیلان به‌کارگیری نیروی کار متخصص، فناوری روز و دانش بنیان را لازمه تحقق شعار راهبردی سال دانست و اظهار داشت:  اگر به این سمت برویم در رشد اقتصادی تاثیر می گذارد؛ ضمن اینکه سرمایه گذاری داخلی و خارجی  و تکمیل پروژه های نیمه تمام و استفاده از همه ظرفیت های منطقه آزاد در رشد اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود.
وی ظرفیت‌های استان در حوزه تولید برنج، لبنیات، آبزیان و سایر موارد را یادآور شد و با تاکید بر شناسایی و تاثیرگذاری این ظرفیت‌ها در در نرخ رشد اقتصادی استان خاطرنشان کرد: از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سایر مجموعه‌ها از جمله سپاه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای توسعه استان استفاده شود.
دکتر عباسی با اشاره به ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها در جهت تولید، اشتغال پایدار، افزایش درآمد ناخالص استانی و ملی و نیز رشد درآمد مردم افزود: دولت سعی کرده مؤدیان مالیاتی را شناسایی و از فرارهای مالیاتی جلوگیری کند.
وی عدم وابستگی به نفت و بهبود صادرات را در فراهم کردن زمینه‌های سرمایه‌گذاری بیشتر موثر دانست و اظهار داشت: افزایش رفاه مردم و ریشه‌کنی فقر در راستای عدالت اجتماعی مورد توجه دولت سیزدهم قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه همه زوایا، توانمندی‌ها و ابعاد برای رشد اقتصادی استان باید به‌کار گرفته شود، ادامه داد: باید با برنامه پیش برویم و مدیریت جهادی را سرلوحه قرار داده و نتیجه اقدامات انجام شده در مسیر رشد اقتصادی استان به مردم گفته شود.

در این جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه گیلان؛ برنامه رشد هشت درصدی و تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، تشریح و رسول فرخی نماینده لاهیجان و سیاهکل، محمدرضا احمدی سنگری از نمایندگان رشت و خمام و ابراهیم نجفی نماینده آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر در مجلس شورای اسلامی نیز نظرات خود را بیان داشتند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

اقتصاد خزر | آخرین اخبار گیلان