شما اینجا هستید

اجتماعی » برگزاری اولین همایش ملی بررسی ابعاد مختلف دستاوردهای دفاع مقدس در دانشگاه گیلان

به گزارش اقتصادخزر به نقل از دانشگاه گیلان به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، اولین همایش ملی بررسی ابعاد مختلف دستاوردهای دفاع مقدس به همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه گیلان و مشارکت دانشگاههای مطرح کشور در تالار حکمت دانشگاه گیلان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و با حضور نماینده ولی فقیه در استان، رئیس دانشگاه گیلان و مسئولین دانشگاهی و استانی برگزار شد.

آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان در این همایش، یکی از دستاوردهای دفاع مقدس را ایستادگی مردم ایران در برابر قدرت های سلطه جهانی دانست و خاطرنشان کرد: در هیچ دوره ای از تاریخ هیچ کشوری وجود ندارد که مردم و حکومتش این همه مقاومت از خودش نشان دهد.

آیت الله رسول فلاحتی از دفاع مقدس به عنوان حادثه بزرگ قرن معاصر یاد کرد و گفت: بررسی ابعاد مختلف دستاوردهای دفاع مقدس یکی از برنامه های عمده نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه موضوعات مرتبط با سرزمین و مرزهای جغرافیایی کشورها در ردیف حماسه های ملی آن کشورها قرار می گیرد، اظهار کرد: اگر بخواهیم نگاهی عمیق، روش مند و هوشمندانه نسبت به دفاع مقدس داشته باشیم، باید تاریخ ایران باستان یعنی ایران قبل از اسلام و ایران بعد از اسلام را بررسی کنیم لذا درمی یابیم که هیچ دوره ای به زیبایی دوران دفاع مقدس نیست.

وی با تاکید بر لزوم تحلیل تاریخ انقلاب و دفاع مقدس توسط آیندگان، یادآور شد: کشوهایی که می خواستند این بعثت نورسیده را محو کنند، همه ابزارهای لازم را برای محو آن داشتند و لذا جنگ تحمیلی را به راه انداختند تا انقلاب را از بین ببرند.

آیت الله فلاحتی، عظیم ترین دستاورد دفاع مقدس را حفظ تمامیت ارضی کشور دانست و گفت: مردمان کشورها هرگاه با جریان نظامی خارجی مواجه می شوند یا مضمحل می شوند و یا بخشی از جغرافیای ارضی خودشان را از دست می دهند، اما در دوران دفاع مقدس علاوه بر حفظ جغرافیا، توانستیم به تقویت استعدادهای درونی کشور بپردازیم. به برکت دفاع مقدس قدرت اول منطقه در حفظ تمامیت ارضی هستیم و در دنیا به رتبه های برتر علمی رسیده ایم.

امام جمعه رشت، پایه انقلاب های نورسیده در دنیای اسلام را در حمایت از نظام اسلامی دانست و متذکر شد: مردم در دوران دفاع مقدس برای اینکه بتوانند نیروهای خودی را در منطقه نگه دارند، بسیج همگانی و کمک های خودجوش مردمی را در قالب گروه های جهادی ساماندهی کردند. این بسیج مردمی و خودجوش درون جامعه تقویت شد و در همه بحران ها و حوادث شاهد حضور جدی آن و حل بخشی از مشکلات حکومت بودیم.

وی بسیج جهادی و مردمی را از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس دانست و بیان کرد: حضور جوانان و نوجوانان و مردم در میدان خدمات رسانی عمومی و بلایای طبیعی مایه شگفتی است.

آیت الله فلاحتی، یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس را ایستادگی مردم ایران در برابر قدرت های سلطه جهانی دانست و خاطرنشان کرد: در هیچ دوره ای از تاریخ هیچ کشوری وجود ندارد که مردم و حکومتش این همه مقاومت از خودش نشان دهد.

دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان هم در مراسم افتتاحیه این همایش با بیان اینکه دانشگاهیان و حوزویان وظایف خاص‌تری نسبت به دفاع مقدس دارند، گفت: سامان‌دهی و جریان دهی در عرصه تحقیق و پژوهش در ارتباط با دفاع مقدس است که اگر اتفاق نیفتد ممکن است تاریخ دفاع مقدس به تحریف بیانجامد و یا دچار تکرار مکررات شویم که جاذبه کافی نداشته باشد.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه اگر تأخیر کنیم ممکن است بخش عظیمی از منابع دفاع مقدس را از دست بدهیم، افزود: دانشگاهیان رسالت ویژه‌ای در این خصوص دارند و نباید خود را به برگزاری مراسم و پاس داشت شعائر محدود و راضی کنند، دوران دفاع مقدس تجربه‌ای گران‌بها در دوران معاصر است که زوایای ناشناخته بسیاری دارد.

دکتر رضی با تأکید بر بازنگری بر ابعاد گسترده دفاع مقدس بیان کرد: وقتی ۳۰ کشور به‌طور رسمی با عراق همکاری می‌کردند اسناد بسیاری هنوز در دست ما نیست و بنابراین نیاز به این اسناد داریم تا به این زوایای پنهان پی ببریم و تاریخ دفاع مقدس مستند نوشته شود و برای این کار باید ضوابطی رعایت شود.

وی با تأکید بر اولویت دادن به تحقیقات مسئله محور گفت: هدف تحقیقات آموزش محور، توزیع دانش موجود است و خوبی آن این است که با توزیع علم کم نمی‌شود اما تحقیقات دفاع مقدس باید به سمت مسئله محور پیش برود.

دکتر رضی با اشاره به لزوم حمایت از تحقیقات پایه‌ای افزود: ما به‌اندازه کافی در این زمینه موفق نیستیم چراکه سنتی عمل کردیم و برای اینکه بتوانیم جامع عمل کنیم نیازمند توجه به ظرفیت‌های جمع‌آوری اسناد از طریق فضای مجازی هستیم.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه اگر بتوانیم همه اسناد مربوط به دفاع مقدس را به‌صورت الکترونیکی جمع‌آوری کنیم موفق خواهیم بود، تصریح کرد: از این شیوه باید استفاده کنیم در این صورت هر کس هر جا هست امکان بارگزاری اسناد دفاع مقدس را دارا خواهد بود و می‌توانیم کارهای دقیقی در ارتباط با دفاع مقدس شکل دهیم شیوه سنتی ممکن است کارهای ناقصی را پیش ببرد.

دکتر رضی با تأکید بر اینکه حمایت‌ها باید به سمت کارها تیمی پیش برود، افزود: باید تیم‌هایی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند موردحمایت قرار بگیرند، در حوزه‌های آکادمیک همیشه تیم‌ها ارزش بیشتری در مراکز علمی دارند و اگر حمایت‌ها را به سمت تیم‌هایی که به زوایای مختلف نگاه می‌کنند موفق‌تر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه پرداختن به دفاع مقدس یعنی پرداختن به تاریخ گفت: تاریخ یک تخصص است بنابراین انتظار داریم کارها روشمند انجام شود نگاه تخصصی داشتن به بحث دفاع مقدس یعنی نظام‌مند عمل کردن بنابراین دفاع مقدس باید توسط متخصصین امر موردبررسی قرار گیرد.

دکتر مهدی هدایتی شهیدانی دبیر علمی این همایش هم در این مراسم گفت: این همایش توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان و با مشارکت علمی دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، الزهرا، مازندران، گلستان، اصفهان، شهید باهنر کرمان، بوعلی سینا همدان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده فنی وحرفه ای استان گیلان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و با مجوز ISC نمایه مقالات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و چاپ مقالات برگزیده همایش پس از داوری در نشریه علمی ـ پژوهشی ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: این همایش با هدف رصد دستاوردهای همه جانبه هشت سال دفاع مقدس، کالبد شکافی مدیریت هشت سال دفاع مقدس و ارایه راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات و تنگناهای کشور و انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جوان از اهداف برگزار شد.

هدایتی شهیدانی با بیان اینکه ۶۳ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد، خاطر نشان کرد: از مجموع مقالات ارایه شده در این همایش، ۵۶ مقاله شامل ۳۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۲۳ مقاله به صورت پوستر پذیرش شده است، ضمن اینکه داوری مقالات با همکاری اساتید برجسته دانشگاه گیلان و دانشگاه های کشور انجام شد.

وی اضافه کرد: تبلور ارزش‌های اصیل اسلامی در تحولات دوران دفاع مقدس فرهنگ و دفاع مقدس”، نقش اقشار مختلف اجتماعی در تحولات دفاع مقدس “اجتماع و دفاع مقدس”، رویکرد بین المللی کشورها در دوران دفاع مقدس “نظام بین الملل و دفاع مقدس و  پیامدهای دفاع مقدس و مسیر پیش‌ رو در گام دوم انقلاب اسلامی از محورهای ارایه مقاله در این همایش بود.

دبیر علمی اولین همایش ملی بررسی ابعاد مختلف دستاوردهای دفاع مقدس بیان داشت: سه کارگاه شامل کارگاه نظام بین الملل، تبعیض ساختاری و جنگ تحمیلی ،  کارگاه چیستی ادبیات پایداری و کارگاه شیوه های گفت و گو و نگارش تاریخ شفاهی “دوران دفاع مقدس” در هفته های منتهی به برگزاری این همایش برگزار شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

اقتصاد خزر | آخرین اخبار گیلان