شما اینجا هستید

اخبار گیلان » با توجه به شیوع آسیبهای اجتماعی ،مراجعه به روانشناسان و مشاوران امری اجتناب ناپذیر است

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد خزر به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان گیلان -سید مهدی خدمت بین دانا اظهار داشت : سازمان بهزیستی بعنوان یکی از متولیان اصلی  سلامت روان اجتماعی با تاکید بر رویکرد پیشگیری، نسبت به تدوین شاخص‌های سلامت روانی، اجتماعی، گسترش خدمات مشاوره ای تلفنی (۱۴۸۰)گسترش مراکز اورژانس اجتماعی، ، تدوین نظام رصد آسیب‌های اجتماعی، ارائه خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی حضوری ، مددکاری و فعالیت‌های آموزشی متعدد با هدف بهبود دانش و مهارت تخصصی جهت ارائه خدمات روانشناختی و مددکاری و  تلاش در جهت ارتقاء حمایت‌های اجتماعی ،… اقداماتی معطوف به هدف را مدیریت و اجرا می نماید..

وی همچنین به اهمیت نقش روانشناسان و مشاوران در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: در جامعه امروز و با توجه به شیوع اعتیاد، اضطراب، طلاق، افسردگی، بحران‌های فردی واجتماعی و… مراجعه به روانشناسان اجتناب ناپذیر است و نیاز به مشاوره و روانشناس بخشی از نیازهای روزمره مردم شده است، امروزه مردم برای حل مشکلات خود به دنبال متخصص حرفه‌ای می‌روند و نقش روانشناسان در این میان کاملاً روشن است آگاهسازی، آموزش مهارت‌های زندگی،، آموزش پیش از ادواج ، آموزش زندگی خانواده،  آموزش شیوه‌های فرزند پروری و… می‌تواند از این آسیب‌ها به میزان زیادی پیشگیری کند و یا آثار تخریبی آن را کاهش دهد.

سرپرست بهزیستی استان گیلان اهتمام این سازمان را بر رعایت عدالت برای دسترسی تمام اقشار جامعه علی ا لخصوص دهک‌های پایین اجتماع به خدمات روانشناسی و مشاوره از طریق تخصیص یاری برگ به مراکز غیر دولتی و همچنین ارائه خدمات رایگان و نیم بها در مرکز دولتی  عنوان کرد و افزود: موضوع گران بودن دسترسی به این خدمات مورد توجه ماست که البته استانداردها و تعرفه‌های این خدمات در تمامی دنیا بسیار بالاتر است، اما با توجه به اینکه جامعه هدف دچار مشکلات عدیده‌ای هستند، پوشش بیمه‌ای مناسب برای اقشار محروم جامعه می‌تواند راهگشای خوبی برای مدیریت هزینه‌ها و مراجعه بهنگام و موثر آنان به روانشناسان باشد.

وی گفت:با توجه به شیوع کرونا و آثار و تبعات آن ؛ پرداختن به موضوع سلامت روان به عنوان یکی از ابعاد اساسی حوزه سلامت، می تواند بهزیستی روانشناختی را تضمین کند. با توجه به معنای سلامت یکپارچه که ابعاد مختلف سلامت جسمی، روانی و اجتماعی را در بر می گیرد در زمان بروز بحران های بزرگی مثل پاندمی کرونا، باید هر یک از این ابعاد جداگانه بررسی وسنجیده شود و برنامه ای ویژه ای برای آن تعریف شود. درزمان  وقوع کرونا، روانشناسان و مشاوران، بعنوان نیروهای ارزشمند و خدوم نظام سلامت روان در خط مقدم و در تعاملی مستقیم و مداوم با مردم برای کاهش رنج و آلام دردمندان و پیشگیری از آسیب‌ها و فشارهای روانی از هیچ کوششی دریغ ننموده اند.

تاثیرات این همه‌گیری بر سلامت روان و هزینه‌های مادی و غیرمادی مترتب بر آن موجب شده تا توجه به اثربخشی اقدامات روانشناسان  و مشاوران بیش از پیش معطوف گردد..

سرپرست بهزیستی استان گیلان ضمن آرزوی سلامتی، تعالی و بهروزی برای تمامی دست اندرکاران حوزه سلامت به ویژه حوزه سلامت روان اظهار امیدواری کرد که توجه به این موضوعات بتواند قدم کوچکی در تحکیم جایگاه این حرفه در جامعه باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

اقتصاد خزر | آخرین اخبار گیلان