شما اینجا هستید

اخبار گیلان » بازسازی و آبگذاری ۱۷ سردهنه اصلی شهرستان ماسال

به گزارش پایگاه خبری اقتصادخزر به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان؛ بهرام بهرامپور با اعلام این خبر افزود: ماسال و شاندرمن دارای ٧ هزار هکتار زمین زیر کشت انواع برنج است که از این میزان ۶ هزار هکتار به صورت سنتی و از طریق ٣٢ سردهنه منتهی از رودخانه های این شهرستان، آببندان ها، چاه های عمیق و نمیه عمیق، ایستگاه های پمپاز، تأمین آب و آبیاری می شوند.

 مدیر منابع آب شهرستان‌های رضوانشهر، بندرانزلی و ماسال ادامه داد: یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان از طریق شبکه‌های آبیاری سد سفیدرود آبدهی می‌شوند که در مناطق شرقی بخش مرکزی و شاندرمن واقع شدند.

بهرامپور افزود: در حال حاضر در سطح ماسال و شاندرمن تعداد ۶٢ پهنه و ٧٨ قطعه آببندان مجموعاً به مساحت ٨٨ هکتار با حجم ذخیره آبی حدود ۲ میلیون لیتر برای ١۶٢٢ هکتار در مواقع مورد نیاز وجود دارد.

 به گفته وی، علاوه بر ذخایر و امکانات فوق، تعداد ٣۶ حلقه چاه عمیق،٢ هزار و پانصد حلقه چاه نیمه عمیق و دهانه گشاد بخش خصوصی و همچنین ٢ ایستگاه پمپاژ آب در این شهرستان برای تأمین آب زراعی فعال هستند.

 مدیر منابع آب شهرستان‌های رضوانشهر، انزلی و ماسال با اشاره به عملیات ترمیم و بازسازی سردهنه های کشاورزی گفت: بازسازی ٣٢ رشته سردهنه کشاورزی و لایروبی انهار، با هدف تأمین آب زراعی در مناطق مختلف شهرستان بخش مرکزی و شاندرمن از تاریخ ٢۵ بهمن ماه ١۴٠٠ آغاز شده و تاکنون بازسازی تعداد ١٧ مورد از این سردهنه ها به اتمام رسیده است.

وی با اظهار امیدواری خطاب به کشاورزان عزیز این مناطق گفت: نگران ساخت و بازسازی سردهنه ها نباشند و این امر با سرعت در حال اجرا است .

بهرامپور تأکید کرد: کشاورزان عزیز نسبت به لایروبی و پاکسازی انهار بین مزارع و شخم اول زمین های خود از هم اکنون اقدام کنند و همچنین آزاد سازی حریم نهرها و اراضی استملاکی کانال های انتقال آب کشاورزی که در تصرف آنان است کمک بسیار بزرگی در خدمات رسانی و کاهش تنش های آبی خواهد نمود.

وی در ادامه با اشاره به لزوم لایروبی و بازسازی انهار مهم آبرسانی به اراضی کشاورزی گفت: بطول ۱۵ کیلومتر از این انهار بزرگ و اصلی در برنامه عملیاتی قرار دارد و به منظور جلوگیری از طغیان سیلاب به املاک و اراضی حاشیه و سواحل رودخانه ها، بطول ١٣ کیلومتر از رودخانه ها را جهت لایروبی پیشنهاد داده ایم که برای این امر مبلغ ۹۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با تحقق این موضوع از وقوع خسارات جبران ناپذیر و تخریبات پیشگیری خواهد شد.

مدیر منابع آب شهرستان‌های رضوانشهر، بندرانزلی و ماسال بیان کرد: وضعیت سردهنه های سنتی در این مناطق به گونه ای است که با افزایش سطح آب و طغیان رودخانه ها و در اثر وقوع سیلاب، تمامی سردهنه های انهار کشاورزی دراین منطقه خراب شده و شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان سالانه چندین بار اقدام به ترمیم و بازسازی آنها می کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

اقتصاد خزر | آخرین اخبار گیلان