به گزارش پایگاه خبری اقتصادخزر به نقل از روابط عمومی اداره کل استان گیلان مجتمع بندری انزلی با دارا بودن قدمتی دیرینه و منحصر بفرد یکی از مناطق فعال دربین کشورهای حاشیه دریای خزر و پرسابقه ترین بندر حاشیه شمالی کشور می باشد که علاوه بر داشتن جاذبه های گردشگری بدلیل واقع شدن در مسیر ارتباطی اروپا – اسیا و کریدورهای شمال-جنوب و غرب-شرق از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که با توجه به سرمایه گذاریهای بعمل آمده در زمینه ایجاد زیر ساختهای مناسب، وجود انبارهای چندمنظوره و ترمینالهای متنوع و تامین و بکارگیری مدرن ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری به عنوان اولین منطقه مجهز به سیستم ترافیک دریایی این بندر را از بنادر موجود در سطح کشور و منطقه متمایز نموده است.
ظرفیت کنونی مجتمع بندری انزلی در بخش سیلو غلات و مخازن روغن به ترتیب ۹۶ هزار و ۱۰ هزار تن بوده و تکمیل پروژه های سرمایه گذاری موجود و رو به اتمام بخش خصوصی این مقدار به ترتیب به ۱۹۱ هزار و ۱۶ هزار تن خواهد رسید.
بندرانزلی در تامین کالاهای اساسی کشور و استان نقش پررنگی داشته و بیش از ۵۲ درصد کالاهای اساسی مورد نیاز استان گیلان را نیز از طریق این بندر تامین می شود و بارها با توجه به نیاز روزانه کشور و استان به مصرف کالاهای اساسی شاهد بودیم که پس از ورود کالاهای اساسی به بندر به صورت حمل یکسره اقدام گردید و از همین رو در سال ۱۴۰۰ میزان ۸۰۹ هزار تن کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، روغن و محصولات کشاورزی-دامی وارد مجتمع بندرانزلی شد که از این میزان ۳۷۵ هزار تن آن گندم بود.
در راستای بهره برداری بهینه و موثر از سامانه حمل و نقل برای تامین کالاهای اساسی از کشورهای مبدا، تفاهم نامه همکاری مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی با هدف تسهیل در واردات کالاهای اساسی به امضا رسید تا افق روشنی در تسریع و تسهیل واردات کالاهای اساسی شاهد باشیم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در مورد اهمیت این تفاهمنامه اظهار داشت: بر اساس این تفاهم نامه، به تامین کالاهای اساسی از کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا تاکید شده است.
حمیدرضا آبایی افزود: با توجه به زیرساختهای حمل و نقل دریایی به خصوص ظرفیت ها و امکانات بنادر ایرانی بر ضرورت تسریع در عملیات بندری کالاهای اساسی و پهلودهی خارج از نوبت کشتیهای حامل این دسته کالاها تاکید و توافقاتی صورت پذیرفت در این رابطه نیز ضمن لزوم هماهنگی سایر نهادها و ارگانهای دخیل در امر جابجایی کالا از بنادر بر استفاده از ظرفیت ریلی در کنار حمل و نقل کامیونی تاکید بیشتری صورت پذیرفت.
وی حمل و نقل چند وجهی و تکمیل زنجیره حمل و نقل در بنادر را بسیار مفید دانست و گفت: امیدواریم با ایجاد راه های دسترسی، پایانه ها و باراندازهای کالایی در کنار ایستگاه های ریلی شاهد استفاده بهتر از ظرفیتهای استان گیلان در جذب بار تا زمان اتصال کامل ریل به بنادر استان در آینده نزدیک باشیم.