شما اینجا هستید

اجتماعی » نهضت عدالت آموزشی زمانی معنا پیدا می‌کند که جامعه نسبت به آینده فرزندان خود احساس مسئولیت کند

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد خزر به نقل از روابط عمومی نوسازی مدارس گیلان،وی تصریح نمود: از دید رئیس‌جمهور، این نهضت زمانی معنا پیدا می‌کند که پیوند عمیقی میان مردم و نظام آموزشی شکل گیرد و جامعه نسبت به آینده فرزندان خود احساس مسئولیت کند.رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه سال‌های متمادی در حوزه آموزش و پرورش فعالیت داشته و مسائل این عرصه را با علاقه دنبال کرده است، رویکرد عدالت آموزشی را رویکردی رهایی‌بخش و نجات‌بخش دانست و افزود: اگر این پیوند مردمی در بخش آموزش شکل بگیرد، تحولات بزرگی رقم خواهد خورد. ایشان افزود ایده رئیس‌جمهور این است که اگر در ۱۰۰ نقطه کشور مسئله‌ای وجود دارد، باید در همان نقاط مردم را به مشارکت دعوت کنیم. مسئله تنها ساخت فضاهای آموزشی نیست، بلکه ایجاد احساس مالکیت و مسئولیت نسبت به مسئله است.

حاجی میرزایی اظهار داشت: بعضی تصور می‌کنند که مشارکت مردم تنها به معنای کمک مالی است، در حالی که رئیس‌جمهور بر این باور است که مسئله، فقط پول نیست بلکه تعلق و احساس مسئولیت مردم است. ممکن است فردی برای حل مسئله به استانداری یا اداره نوسازی مراجعه کند یا فرد دیگری از طریق دانشگاه یا خیرین اقدام کند؛ مهم آن است که مردم خود را نسبت به آموزش فرزندان‌شان مسئول بدانند.رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به تجربه سفر به استان خراسان گفت: در آن منطقه یکی از خیرین به استاندار گفته بود  پیش‌تر ۱۰۰ مدرسه ساخته است؛ رئیس‌جمهور در پاسخ پیشنهاد کرد که این بار به جای آنکه یک نفر ۱۰۰ مدرسه بسازد، تلاش کنید ۱۰۰ نفر در ساخت یک مدرسه مشارکت کنند تا حس تعلق و مسئولیت عمومی در جامعه تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه جامعه بیش از هر چیز به حضور و نقش‌آفرینی نیاز دارد، گفت: این ارزش بزرگ‌تر از ساخت هر بنایی است. در حوزه کمیت فضاهای آموزشی، گروه‌های جهادی کارهای بزرگی انجام داده‌اند، اما هدف نهضت توسعه عدالت آموزشی صرفاً این نیست. مسئله آن است که حتی اگر یک نفر در یک منطقه بتواند گروهی فعال تشکیل دهد و آن مجموعه را به حرکت درآورد، به هدف نزدیک‌تر می‌شویم.حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت توجه به کیفیت آموزشی تاکید کرد: اگر بهترین مدارس و تجهیزات فراهم شود، اما خروجی آن تربیت کیفی دانش‌آموز نباشد، ارزشی ندارد. ممکن است یک کلاس در چادری ساده برگزار شود، اما نتیجه آن تربیت انسان‌های توانمند و اخلاقی باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به تجربه دوران کرونا با بیان اینکه در این دوره نظام آموزشی کشور تلنگری جدی خورد و معلمان ثابت کردند که حتی در سخت‌ترین شرایط می‌توانند با خلاقیت تحول ایجاد کنند، گفت: ما پیش‌تر تصور می‌کردیم همه تصمیم‌ها باید در تهران گرفته و به مدارس ابلاغ شود، اما در دوران کرونا دیدیم که معلمان در دورترین نقاط کشور با ساده‌ترین ابزارها کلاس‌های مجازی با کیفیت برگزار کردند و تجربه‌های ارزشمندی پدید آوردند. اکنون زمان آن است که به معلمان فرصت دهیم دانش و تجربه خود را به اشتراک بگذارند و در فرآیند تصمیم‌سازی آموزشی نقش‌آفرین باشند.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: روح تحول کیفی در آموزش در این است که معلمان بتوانند روش‌های مختلف را تجربه و یافته‌های خود را منتقل کنند و شبکه‌ای پویا از تبادل تجربه شکل دهند. شبکه “شاد” به‌عنوان بستری در دسترس، ظرفیت مناسبی برای شکل‌گیری این ارتباط است. مهم آن است که گفت‌وگو، همفکری و هم‌افزایی میان معلمان استمرار داشته باشد تا نتیجه آن ارتقای واقعی کیفیت آموزش باشد.رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های همه فعالان حوزه آموزش گفت: کارهای ارزشمندی در سراسر کشور انجام شده و ادامه دارد. خواهش من این است که گروه‌های مردمی را جدی بگیرید، به آنان مسئولیت داده و برای‌شان میدان عمل فراهم کنید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

اقتصاد خزر | آخرین اخبار گیلان