به گزارش پایگاه خبری اقتصاد خزر به نقل از روابط عمومی شورای شهر رشت، محسن سماکچی در این جلسه که با دستور ارائه گزارشات کامل پروژه های عمرانی انجام شده، در دست اقدام و آینده مناطق شهری و با حضور رئیس شورای اسلامی، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری و معاونتهای عمرانی مناطق پنجگانه برگزار شد توضیح داد: عدم انطباق تعاملات سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری با معاونت های عمرانی مناطق مشکلات و چالشهایی بوجود آورده که در این جلسه سعی در رفع آن داریم تا با بهبود تعاملات روند عمران شهری را تسریع ببخشیم.
وی با اشاره به گزارشات مربوط به نارسایی در پرداخت به پیمانکاران عمرانی از سوی شهرداری مرکز گفت: کارخانه آسفالت شهر نیز دچار مشکلات فنی و افت کیفیت در تولیدات است که باید بر حل آن تمرکز کنیم.سماکچی با شفاف سازی این مطلب که بدنبال مچ گیری نیستیم و هدف رفع نارساییها و بهبود اجرای پروژه های عمرانی است گفت: بدیهی است تولیدات بی کیفیت آسفالت را هیچ عقل سلیمی نمیپذیرد و نارضایتی به حق شهروندان در این راستا از اولین پیامدهای آن است و نباید گذاشت این اتفاقات بیفتد.
وی با اظهار آنکه در تخصیص و تزریق مطالبات پیمانکاران دیرکردها و ناهماهنگیها فراوان است گفت: از دید افکار عمومی آسفالت مناسب و ترمیم چاله چوله های معابر اصلی و فرعی بسیار مهمتر از ساخت پروژه هایی همچون احداث تقاطع های غیر همسطح است و آنچه مسلم است اینکه همکاران عمرانی شهرداری، خدمات شهر و خدمات امانی همگی روزانه از معابر دارای چاله و آسفالت های تخریب شده عبور میکنند و معضلات را میبینند و اینکه چرا عزمی برای رفع این عیوب وجود ندارد محل سوال است.
وی حیثیت و آبروی مدیریت شهری را در گرو وضعیت کلی عمران و بخصوص آسفالتهای شهر دانست و گفت: چرا باید با اهمال و سهل انگاری فرصت تخریب به غرض ورزها داد؟رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت افزود: تخریب آسفالت معابر، دیگر اجراهای شهرداری اعم از ساخت پل ها، احداث پارکها و اجراهای دیگر را هم تحت تاثیر قرار داده و کم ارزش جلوه میدهد.وی در بیان توضیح افت کیفیت تولیدات کارخانه آسفالت نیز که در جلسه چند بار به آن اشاره شد گفت: پیشنهاد ما تعطیلی موقت کارخانه و به روز رسانی و اورهال تجهیزات است و اگر تصمیم بر آن باشد که شهرداری در مدت اورهال کارخانه، آسفالت مرغوب خریداری کند این تصمیم نیز قابل قبول است.
سماکچی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه ضروری است شهرداری تزریق بودجه به پیمانکاران را طبق تعهدات و به موقع پرداخت کند تا امور عمرانی متوقف نشود گفت: به گفته معاونان حاضر در جلسه شرکتها و پیمانکاران در مناطق مختلف مشترک هستند و در هر منطقه بخش کوچکی از کار انجام شده و به دلیل عدم تخصیص بودجه، کار عملا تعطیل شده است. سماکچی با این توضیح که گاه آرامش و تعامل بیش از حد مدیران جایز نیست و برای پیشبرد امور باید قاطعیت و مطالبه گری و پیگیری داشت گفت: متاسفانه در بخش آسفالت معابر گاه با خرده فرمایشات و توصیه های سفارشی برای آسفالت برخی کوچه ها و معابر مواجهیم که شخصا تاکنون به دلیل برخی ملاحظات دخالتی در آن نداشتم اما در صورت تکرار و ادامه توصیه ها برای آسفالت برخی کوچه ها و معابر، با موضوع برخورد میکنم تا در حق عموم شهروندان اجحاف نشود.
سماکچی تصریح کرد: نظم بخشی عمومی به شهر و عدالت محوری در آسفالت خواسته این کمیسیون است که از این تریبون اعلام میشود. در ادامه جلسه معاونتهای عمرانی مناطق آقایان عالم، اصغری، غفاری، رضاپور و خانزاده گزارشات خود را از پروژه های عمرانی گذشته، در دست اجرا و آینده و آمار پرداختها و مطالبات پیمانکاران، به اطلاع کمیسیون رساندند.علیرضا عالم معاون عمرانی منطقه یک شهرداری رشت با اعلام رقم حدود ۲۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران از شهرداری گفت: بخش کوچکی از این مبلغ در مراحل اداری پرداخت است اما هنوز مبلغی پرداخت نشده و بخشی از پرداختها نیز در منطقه یک با تهاتر انجام شده است.
وی در خصوص کارخانه آسفالت نیز با ذکر مشکلات دانه بندیها و بی کیفیتی آسفالت گفت: فعلا آسفالت از کارخانه تحویل نمیگیریم و پیشنهاد بنده تعطیلی کارخانه و به روز رسانی تجهیزات آن است.حسین اصغری امعاون عمرانی منطقه دو نیز با بیان مشکلات قیر و دمای بالا و مصالح کارخانه آسفالت در شرح گزارش پروژه های عمرانی گفت: منطقه دو ۳۲ قرارداد با پیمانکاران دارد که ۱۰ قرارداد از این تعداد مربوط به آسفالت است.وی با این توضیح که در سال جاری پرداخت نقدی به پیمانکاران نداشته ایم مطالبات پیمانکاران را بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
هاتف غفاری معاون عمرانی منطقه سه نیز با اشاره به مبالغ بدهکاری به پیمانکاران، گفت: تنها بخشی از مطالبات توسط شهرداری پرداخت شده است.رضاپور معاون عمرانی منطقه چهار شهری رشت نیز رقم پرداختی شهرداری در سال جاری به پیمانکاران این منطقه را ۲ میلیارد تومان اعلام کرد.خانزاده معاون عمرانی منطقه ۵ نیز رقم پرداختی شهرداری بابت مطالبات پیمانکاران این منطقه را ۶ میلیارد تومان اعلام کرد.امید اکبری رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری در این جلسه با ذکر ظرفیت محدود کارخانه و اعلام ساعت کاری مفید کارخانه که ۹ صبح تا ۳ بعداز ظهر است به فرسودگی تجهیزات کارخانه اشاره داشت و افزود: ظرفیت اسمی کارخانه ۱۰۰ تن تولید آسفالت در ساعت است و در عمل کارخانه ۳۵۰ تن تولید روزانه دارد که ۲۵۰ تن به مناطق و ۱۰۰ تن به سازمان عمران تخصیص داده میشود.







