شما اینجا هستید

اخبار گیلان » وضعیت نابسامان پل‌های عابر پیاده سطح شهر نیازمند سیاست‌گذاری‌های دوباره است

اقتصادخزر  – سماکچی در این جلسه که به ارائه گزارشات آخرین وضعیت پل های عابر پیاده سطح شهر اختصاص داشت ضمن گرامیداشت اعیاد و تسلیت سانحه آتش سوزی بیمارستان قائم در رابطه با موضوع جلسه توصیه کرد مکاتبه ای از سوی دو کمیسیون با شهرداری برای بررسی قراردادهای شهرداری با طرفین قرارداد پلهای عابر پیاده انجام شود و حتی الامکان تصویری از قراردادها به شورای اسلامی ارائه و یا گزارش جامعی حاوی تاریخ قراردادها، نحوه بهره برداری از پل ها و اطلاعات کلی در رابطه با پایش و نگهداری و دیگر موارد مربوط به پلها تهیه و به شورا ارائه شود.

محسن سماکچی با ذکر آنکه پلهای مکانیزه غیر فعال به سبب آنکه راننده را محق در ترددها نشان داده و از آن‌سو عابر را ناچار به تردد از عرض خیابان می‌کند حادثه خیز بوده و موجب نارضایتی شهروندان و هرج و مرج در ترددها شده گفت: باید با سیاست گذاری دوباره این نابسامانی را در کمترین زمان حل کنیم.

وی اضافه کرد : گویا این پلها بیش از آنکه کاربری عبور و مرور داشته باشد برای پیمانکاران نقش سودآوری از فضای تبلیغی پیدا کرده و جز پل میدان جانبازان که با پیگیری‌های مداوم شورا فعال شد ، باقی پلهای شهر معیوب رها شده و تبدیل به استند تبلیغاتی شده اند !

سماکچی گفت: چند متولی بودن پل ها عامل مهمی در عدم پایش و نگهداری پل هاست و طبیعی است مناطق شهرداری که از فضای تبلیغی و آورده مالی پل بهره ای ندارند برای پایش و نگهداری آز آن هم رغبتی نشان ندهند.

وی با اشاره به آنکه باید با تعیین کارگروه یا مجری طرح تعیین تکلیف دوباره ای در موضوع پل های عابر پیاده انجام داد گفت : موضوع را با چند متولی کردن پیچیده کرده ایم و یکپارچه سازی مدیریت پلها راهکاری است که باید بر آن تمرکز کنیم.

حسن کریمی کرنق، رئیس کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهر شورای اسلامی نیز در این جلسه‌ ضمن تبریک به شهروندان به مناسبت اعیاد و تسلیت به خانواده های جان‌باختگان حادثه غم‌انگیز بیمارستان قائم رشت، گفت: تلاش های تحسین برانگیز پرسنل سازمان آتش‌نشانی رشت در مهار آتش در کمترین زمان لازم به قدردانی است و بنده از همینجا این تلاش و مردانگی مخلصانه را ارج نهاده و معتقدم توجهات ویژه مدیریت شهر به سازمان آتش‌نشانی نشانی همواره باید در الویت  قرار داده شود.

کریمی در بحث پلهای عابر پیاده شهر گفت:  فعال بودن پلها نشان از مدیریت استاندارد و قوی شهرداری دارد اما متاسفانه این دغدغه همیشه گریبانگیر این شهر بوده و لازم است با تمرکزی جدی برای این مشکل راهکار اساسی بیابیم.
وی گفت:  تعدادی از پلهای عابر پیاده دارای معارض است.
کریمی با ذکر آنکه مراجعات شهروندی برای نصب پل در محله قاسمیه داریم گفت: خرابی دائمی پلهای مکانیزه مطلب مهمی است و ایجاد کارگروه می‌تواند در این راستا پاسخگو باشد.

ضعف در عقد قراردادها و امور حقوقی شهرداری /

محمد حسن عاقل منش، دیگر عضو کمیسیون نیز ضمن گرامیداشت اعیاد و تسلیت به خانواده های داغدار در حادثه آتش سوزی بیمارستان قائم و آرزوی علو درجات برای درگذشتگان گفت: رسیدگی عاجل به وضعیت پل‌های عابر پیاده خواسته عموم شهروندان است.

وی با این توضیح که وضعیت پل‌های عابر پیاده همواره گریبانگیر این شهر بوده گفت: متاسفانه در طول ادوار  مواجهه قراردادهای ضعیف در شهرداری بارها دیده شده و شهرداری باید با بهره گیری از کارشناسان قوی ، در مباحث حقوقی قوی‌تر ظاهر شود.
عاقل منش گفت: در بحثهای حقوقی عموما رای صادره به نفع شهرداری نبوده و در موضوع پلهای عابر پیاده نیز انتفاع اصلی را پیمانکار می‌برد در حالیکه حداقل انتظار از محل پلهای عابر پیاده برای شهرداری آن است که هزینه پایش و نگهداری پلهایی که در اختیار شهرداری است از درآمدهای خود پل تامین گردد.

مجید عزیزی دیگر عضو کمیسیون نیز با اظهار آنکه پل عابر پیاده محله سیاه اسطلخ دچار تخریب شده و حفره ای در آن ایجاد شده گفت: بنده در این خصوص بارها با شهرداری تماس های بی حاصل داشته ام.

وی گفت: متاسفانه در رسیدگی به امور واجب شهر سلیقه ای عمل می‌شود و عجیب است که بعد از این همه بحث و گفتگو بعد از چندسال هنوز بدنبال شیوه ای برای پایش و نگهداری و ناسامانی  وضعیت پلها هستیم !

عزیزی گفت: متاسفانه شهرداری در بحث اتوبوسهای شهر نیز دچار معضلات ناشی از گارانتی و قوانین دست و پاگیر شده و رفع آنها خارج از بحث مدیریت شهر بوده و بستگی به تصمیم و درایت نهادهای بالادستی و مقامات کشوری دارد.

در این جلسه عنوان شد:  شهر رشت دارای ۲۶ پل عابر پیاده است که ۱۹ عدد آنها مکانیزه بوده و هفت عدد غیر مکانیزه هستند و متولی تمامی ۱۹ پل مکانیزه بخش‌های خصوصی و پیمانکاران  میباشند.
همچنین مطرح شد انتفاع شهرداری از پلهای مکانیزه فقط شامل هفت پل غیر مکانیزه است و مناطق به دلیل بهره مند نبودن از انتفاع پلها انگیزه ای برای پایش و نگهداری پلها ندارند و لذا  مدیریت یکپارچه و تک متولی بودن پلها و تعیین مجری طرح برای اداره پلها راهکاری است که می‌توان در این راستا اتخاذ نمود.

محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز با حضور در جلسه مشترک کمیسیون عمران ، حمل و نقل و بهداشت شورای رشت با تسلیت به مناسبت درگذشت جمعی از هموطنان در حادثه حریق بیمارستان قائم رشت اظهار کرد: مادر شهید گرانقدر شیرودی نیز در حادثه این بیمارستان به دیار باقی شتافت و این ضایعه را خدمت تمامی خانواده های داغدار تسلیت عرض می کنم .

وی با قدردانی از تلاش نیروهای آتش‌نشان در مهار حریق در بیمارستان قائم رشت افزود: نیروهای فداکار و غیرتمند آتش نشان همچون همیشه در مهار این حریق ایثار فراوانی انجام دادند که لازم می دانم از این سربازان امنیت شهر تقدیر و تشکر کنم .

رئیس شورای اسلامی شهر رشت به وضعیت پل های عابر پیاده اشاره کرد و گفت: درباره وضعیت پل های عابر پیاده رشت باید بگویم که متاسفانه روندی در این باره دائما در حال تکرار است و علیرغم تمامی تذکرات و تاکیداتی که منتخبین مردم رشت در شورا پیرامون وضعیت این پل ها بارها داشتند ، هنوز اقدام عاجلی صورت نگرفته است و فقط در مورد پل جانبازان که بارها شورا بابت آن تذکر داد اخیرا رفع مشکل شده است.

کارگرنیا با اشاره به اینکه وقتی یک پل عابر پیاده احداث می شود در واقع به رانندگان اطمینان خاطر می دهیم که آن مسیر بابت رفت و آمد مسافر ایمن است تصریح کرد: همچنین وقتی در یک مسیر پل عابر پیاده احداث می کنیم در واقع حق عبور را محدود کرده ایم و باید حتما از روی پل عبور کند و چنانچه عابر این مهم را نادیده بگیرد در صورت وقوع حادثه مقصر است و در واقع با خرابی مداوم این پل ها هم حقوق عابرین پیاده و هم رانندگان تضییع می شود.

وی با بیان اینکه رفع خرابی پل های عابر پیاده باید بیشتر مورد توجه شهردار و مدیران مربوطه قرار بگیرد افزود: اعضای شورا از اقدامات شهردار رشت در راستای رفع هر چه سریعتر مشکل پل های عابر پیاده حمایت می کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت به اتمام قرار داد مربوط به پل های عابر پیاده مکانیزه اشاره کرد و گفت: مدت زمان بهره برداری این پل ها مورد بررسی قرار گیرد و انتظار داریم کمیسیون مربوطه ضرب الاجلی را برای شهرداری رشت با هدف تعیین تکلیف هر چه سریعتر وضعیت پل های عابر پیاده اعلام کند . متاسفانه در شرایط فعلی پل های عابر پیاده به لحاظ بهداشتی و عبور و مرور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و به مکانی برای کارتن خواب ها تبدیل شده است.

کارگرنیا با اشاره به اینکه تجهیزات پل های عابر پیاده مکانیزه دائما به سرقت می رود افزود: در کنار این پل ها برخی از افراد با ایجاد دکه هایی معبر عمومی را مسدود کرده اند و دائما در حال گسترش بساط خود هستند که این امر موجب گلایه ساکنین می شود و حتی دید مراکز تجاری اطراف را نیز تحت شعاع قرار داده است.

وی با تاکید به اینکه از شهردار رشت انتظار داریم همان گونه که مشکل پل جانبازان را برطرف کرد به دیگر پل ها نیز توجه داشته باشد گفت: این مهم جزو دغدغه اصلی شهروندان است و امیدواریم هر چه سریعتر برطرف شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

اقتصاد خزر | آخرین اخبار گیلان