انتظار می رفت پس از اعلام این خبر، بازار آزاد به این مساله واکنش نشان دهد و تحت تاثیر تعطیلی اجباری نمایشگاه های خودرو، افزایش چشمگیر نرخ ها در این بازار اتفاق بیافتد.
با توجه به تعطیلی اجباری تقریبا یک ماهه اصناف دور از ذهن نبود که همانند دفعات قبل و پس از تصمیمگیری های دستوری برای قیمت خودرو، بازار با شوک مواجه شود و دلالان در اقدامی خودجوش قیمت ها را کنترل کرده و افزایش دهند.
این در حالی است که در اقدامی غیرقابل باور، بازار تقریبا واکنشی به بمب قیمتی شورای رقابت نشان نداد و بی توجه به بستر مناسب برای افزایش نرخها، مسیر عکس را در پیش گرفت و تقریبا هر روز از قیمت خودروهای موجود در بازار نیز کاسته شد.
بررسی قیمت ها در هفدهمین روز اردیبهشت نسبت به نخستین روز این ماه نشاندهنده روند کاهشی نرخ هاست و همان طور که گفته شد به نظر می رسد بازار در مقابل خبر افزایش رسمی نرخ کارخانه ای خودروها، تدافعی عمل کرده و سیاست بی توجهی را در پیش گرفته است.
در شرایط فعلی به دلیل تعطیلی اجباری اصناف ، خرید و فروش رسمی در بازار انجام نمی شود و همچنین به نظر می رسد سیگنال های ارسالی از مذاکرات وین سبب شده تا مردم انتظار ریزش قیمت ها در بازار خودرو را همانند بازارهای ارز، سکه و طلا را داشته باشند بنابراین همچنان در برابر وسوسه خرید خودرو ادامه داده و تا مجبور نشوند نسبت به خرید اقدام نمی کنند .
بررسی بازار مجازی نشان می دهد هر روز بر تعداد آگهی فروش خودروهای صفر کیلومتر تولید سالهای ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ افزوده می شود اما معمولا خریداری برای این خودروها وجود ندارد.
بررسی قیمت ها در بازار مجازی خودرو نشان دهنده روند کاهشی نرخ ها در هفته دوم اردیبهشت ماه است.
بررسی قیمت خودروها در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۷ اردیبهشت ماه به شرح زیر است:
نام |
قیمت مدل ۹۹ در ۱۱/۲ |
قیمت مدل ۱۴۰۰ در ۱۱/۲ |
قیمت مدل ۹۹ در ۱۱/۲ |
قیمت مدل ۱۴۰۰ در ۱۱/۲ |
سمند LX |
۱۸۱ |
۱۸۵.۵ |
۱۷۷ |
۱۸۲ |
سمند EF۷ |
۲۰۵ |
۲۱۷ |
۲۰۱ |
۲۱۲ |
سمند EF۷ دوگانه سوز |
۲۲۶ |
۲۳۷ |
۲۲۳ |
۲۳۵ |
پژو ۴۰۵ SLX |
۱۹۹ |
۲۰۹ |
۱۹۷ |
۲۰۶ |
پژو پارس سال |
۲۱۴ |
۲۲۵ |
۲۰۷ |
۲۱۸ |
پژو پارس دوگانه سوز |
۲۲۸ |
۲۳۹ |
۲۲۵ |
۲۳۵ |
پژو پارس TU۵ |
۲۴۹ |
۲۵۸ |
۲۴۴.۵ |
۲۵۴ |
پژو ۲۰۷ دنده ای |
۲۷۹ |
۲۹۰ |
۲۷۳ |
۲۸۲ |
پژو ۲۰۷ پانوراما |
۳۰۵ |
۳۱۸ |
۳۰۱ |
۳۱۰ |
پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک |
۳۸۴ |
۴۰۵ |
۳۷۶ |
۳۹۴ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ |
۱۹۳.۵ |
۲۰۱ |
۱۸۹ |
۱۹۷ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ |
۲۶۰ |
۲۷۳ |
۲۵۷ |
۲۶۶ |
پژو ۲۰۶ صندوقدار |
۲۵۴ |
۲۷۰ |
۲۵۰ |
۲۶۰ |
رانا پلاس |
۲۱۴ |
۲۲۵ |
۲۱۱ |
۲۲۳ |
دنا معمولی با کروز |
۲۵۶ |
۲۷۰ |
۲۵۶ |
۲۶۸ |
دنا پلاس |
۳۰۴ |
۳۱۶ |
۳۰۰ |
۳۱۰ |
دنا پلاس توربو |
۳۵۷ |
۳۷۲ |
۳۵۱ |
۳۶۵ |
دنا پلاس توربو اتوماتیک |
۴۰۶ |
۴۳۴ |
۴۰۲ |
۴۲۷ |
پراید ۱۵۱ |
۱۱۹ |
۱۲۳ |
۱۱۷.۵ |
۱۲۲ |
پراید ۱۵۱ آپشنال |
۱۲۴ |
۱۳۲ |
۱۲۲.۵ |
۱۳۰ |
تیبا صندوقدار |
۱۳۱ |
— |
۱۲۹ |
— |
تیبا ۲ |
۱۳۰ |
۱۳۳ |
۱۲۷ |
۱۳۲ |
تیبا ۲ پلاس |
۱۴۴.۵ |
۱۴۷ |
۱۴۳ |
۱۴۶.۵ |
ساینا |
۱۳۸.۵ |
۱۴۲.۵ |
۱۳۵ |
۱۴۰.۵ |
ساینا S |
۱۵۳ |
۱۵۸ |
۱۵۱ |
۱۵۵ |
کوییک دنده ای |
۱۴۵.۵ |
۱۴۹ |
۱۴۳ |
۱۴۸ |
کوییک دنده ای R |
۱۴۸.۵ |
۱۵۵ |
۱۴۷ |
۱۵۲.۵ |
کوییک پلاس اتوماتیک |
۲۰۵ |
۲۱۲ |
۲۰۵ |
۲۱۱.۵ |
با توجه به روند کاهشی نرخ ها در هفته ای که گذشت به نظر می رسد باید منتظر اعمال رسمی افزایش نرخ مورد نظر شورای رقابت در کارخانه ها و بازگشایی مجدد نمایشگاه های خودرو بود تا مشخص شود واکنش واقعی بازار به قیمت ها چگونه است و آیا خریداران از فاز احتیاط خارج می شوند یا خیر؟