بر اساس ارزیابی خدمات فروش صنعت خودرو در سال ۱۳۹۹، فرآیند ارزیابی خدمات فروش شرکتهای عرضهکننده خودرو طبق روال هرساله براساس الزامات آئیننامه اجرائی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو (مصوب هیئت دولت) و دستورالعمل و نظامات این آئیننامه (مصوب وزارت صمت) اجرایی میشود.
با توجه به اینکه این ارزیابی توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) صورت میگیرد، آخرین دوره این ارزیابی در زمستان سال گذشته جمعبندی کرده است که براساس آن، ۱۷ شرکت عرضهکننده خودرو و تعداد ۱۷۶۲ نمایندگی مجاز زیرمجموعه آنها مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.
طبق نتایج حاصل از ارزیابی در حوزه خودروهای سواری (سبک) شرکتهای مدیرانخودرو، بهمنموتور و کرمانموتور در خدمات فروش خودرو عملکردی بهتری داشته و رتبه دوم را به خود اختصاص دادهاند.
پس از این سه شرکت خودروساز، ایرانخودرو و دیارخودرو در پله سوم قرار گرفتهاند.
رتبه چهارم خدمات فروش خودرویی نیز شرکتهای مجموعه سایپا (شامل سایپا، پارسخودرو و زامیاد)، ریگانخودرو (عرضهکننده خودروهای کوپا، کاپری، شاسیبلند S۳۵۰ و هواتی A۲۵)، سیفخودو (عرضهکننده محصولاتی همچون SWM G۰۱، SWM G۰۱F و SUV T۳)، بایک ایرانیان (که به نیرو خودرو آسیا نیز شناخته میشود و عرضهکننده خودروهایی همچون هاوال M۴، هاوال H۶، سابرینا هاچبک سابرینا سدان و سنوا است) و شرکت پرستو آبی ارگ (عرضهکننده محصولاتی همچون C۳۰ و ولا۷۵ هر دو در دو مدل دستی و اتوماتیک) قرار گرفتهاند.
همچنین در ارزیابی در حوزه خودروهای سنگین نیز شرکتهای سیباموتور در رده رتبه دوم و شرکت بهمندیزل در پله سوم قرار گرفته است.
دو شرکت بزرگ ایرانخودرو دیزل وایپا دیزل نیز متاسفانه در جایگاه چهارم این ارزیابی قرار گرفتهاند.
همچنین شرکتهای سروش دیزل (عرضهکننده ون باری H۳۵۰، کامیونت HD۶۵، خودروهای مسافری و شاسیبار) و ارسخودرو دیزل (تلیدکننده انواع خودروهای باری و وانت)، هم جایگاه چهارم را کسب کردهاند.
این در حالی است که شرکتهای مایاندیزل، عقابافشان، رخش خودرودیزل، کاریزان خودرو و یاورانخودرو شرق هم به دلیل عدم وجود اطلاعات در رابطه با برخی از شاخصهای ارزیابی، در رتبهبندی کلی قرار نگرفتهاند.