به گزارش پایگاه خبری اقتصاد خزر به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی جلسه شورای راهبردی لجستیک منطقه با هدف توسعه دیپلماسی اقتصادی ، توسعه ترانزیت کالا و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود و تسهیل ترانزیت کالا با استفاده از روش حمل و نقل ترکیبی و رفع موانع فعالیت کریدور های بین المللی عبوری از منطقه آزاد انزلی در جهت تسهیل، تسریع و توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حوزه خزر و اوراسیا برگزار شد.
در این این جلسه که به ریاست عیسی فرهادی مدیرعامل سازمان برگزار شد، آقایان برزگر ناظر گمرکات استان ، یونسی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان، جهانبانی مدیرعامل شرکت کشتیرانی خزر ، ولدی مدیرکل راه آهن گیلان و روسای راهداری و انجمن صنفی حمل ونقل شهرستان به همراه معاونین بندری و حوزه خزر ، اقتصادی و سرمایهگذاری ، فنی و زیربنایی و مدیران حوزه های مرتبط در حوزه حمل و نقل و لجستیک دستگاه های اجرایی استان حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه امین افقی ، دبیر شورای لجستیک سازمان به سوابق تشکیل واهداف شورای لجستیک در منطقه آزاد انزلی و تشکیل شورای لجستیک در دبیرخانه مناطق آزاد پرداخت ،
معاون بندری و حوزه خزر سازمان نقش و اهمیت توسعه لجستیک محور در مناطق و نقش بنادر منطقه آزاد انزلی بعنوان هاب داد وستد کالا و قرار گرفتن در مسیر کریدور های بین المللی را حائز اهمیت دانست و دستور کار جلسه در خصوص توسعه ترانزیت بین الملی و توسعه دیپلماسی لجستیکی را تشریح کرد .
ولدی مدیر کل راه اهن گیلان از ظرفیت استفاده از حمل و نقل ترکیبی جاده ای – ریلی جهت حمل کالاهای وارده به بنادر استان در ایستگاه رشت بیان نمودند و مزیت های رقابتی وراهکارهای فعالسازی مستمر برای استفاده از این روش اعلام نمودند.
صادق برزگر مدیر کل گمرک استان گیلان نیز از اقدامات و عملکرد مدیریت عالی منطقه آزاد انزلی و معاونت امور بندری و حوزه خزر سازمان که باعث رونق و رشد بالای تخلیه وبارگیری کالا در بندر کاسپین با همکاری گمرک مستقر در منطقه شده قدردانی و استفاده از ظرفیت های منطقه در جهت توسعه تجارت و آمادگی خود را برای ارائه خدمات در جهت رونق و توسعه تجارت و فعالسازی کریدور های تجاری اعلام نمود.
حسین یونسی مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان ؛ سه بندر انزلی ، کاسپین و آستارا را بعنوان بنادر استان گیلان که مکمل یکدیگر هستند و هر یک بر اساس ظرفیت های و مزیت های ویژه خود مشغول به فعالیت هستند اعلام نمود با اقدامات انجام شده ترانزیت در بندر انزلی رشد ۳۴۰ درصدی داشته و افزود بنادر استان گیلان حدود ۷۰ درصد حمل کانتینری بنادر شمالی ایران را به خود اختصاص داده اند.
کامبیز جهانبانی ، مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر نیز رونق تجارت در خزر و افزایش حجم تجارت با کشورهای اوراسیا و روسیه و فعال سازی کریدور شمال جنوب از اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راه اندازی این کریدور خبر داد و افزود کشتیرانی دریای خزر سهم ۲۸ درصدی در سهم حمل کالا در خزر را به خود اختصاص داده و سهم این شرکت در صادرات کالا از مسیر دریایی ۳۸ درصد بوده است و با استفاده از حمل و نقل کانتینری ، زمان حمل کالا و در نتیجه هزینه تمام شده کاهش خواهد یافت
در این جلسه شعبان جعفری رییس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل و عظیمی رئیس اداره امور راهداری و حل و نقل جاده نیز از مجموعه اقدامات سازمان در جهت تسهیل و کاهش بروکراسی برای صدور بارنامه در بندر کاسپین تقدیر نمودند و اعلام آمادگی خود را در جهت تامین کامیون و تسهیل حمل جاده ای اعلام نمودند.