به گزارش پایگاه خبری اقتصاد خزر به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی دکتر پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به همراه مهندس روزبه مختاری و مجید ورشو ساز اعضای هیئت مدیره این انجمن ، مهندس هادی کریمی مدیرعامل شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه ، مهندس علیرضا چشم جهان مدیر ارشد اجرایی شرکت کاوه و مهندس علی کریمی مدیر شعبه شرکت کاوه در بندر آستارا با مهندس اکبری مقدم رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار در خصوص توسعه همکاریهای دو جانبه گفتگو کردند.
مهندس اکبری مقدم رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار ضمن تشریح موقعیت ممتاز این منطقه و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای تجاری گفت: منطقه آزاد انزلی از دو بندر بزرگ و تاریخی کاسپین و انزلی برخوردار بوده که هر دو برادر با ظرفیت های بالای خود سهم زیادی در تجارت با کشورهای حاشیه خزر را به خود اختصاص داده اند.
وی در ادامه با اشاره به تکمیل کریدور شمال جنوب اتصال راهآهن به مجتمع بندری کاسپین خاطرنشان کرد: با توجه به طرح توسعه مجتمع بندری کاسپین و لزوم تقویت فعالیت در کریدورهای تجاری از جمله چین، قزاقستان، ایران با محوریت بندر کاسپین و کریدور شمال جنوب این مجتمع بندری به مهمترین بندر در شمال کشور و منطقه آزاد انزلی به ها به داد و ستد کالاهای تجاری تبدیل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه فعالیت انجمن کشتیرانی و خدماتی ایران را در حوزه تجارت و جذب کالا بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین بستر رشد و توسعه فعالیت های این انجمن در سطح ملی و بین المللی خواهد بود و آمادگی لازم به منظور انعقاد تفاهم نامه همکاری فراهم است.
دکتر پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در این دیدار گفت : در بندر کاسپین چشم اندازی از یک فعالیت بسیار مهم در حوزه خدمات بندری وجود دارد و ظرفیت ها و زیر ساختهای موجود و تجهیزاتی که در آینده اضافه می شود نوید بخش وجود یک بندر نسل سوم با ظرفیت های ویژه در گیلان است.
وی افزود: با توجه به فعالیت های بازرگانی کشور، یکی از اهداف توسعه لجستیکی این بندر، توسعه ترانزیت در خصوص کالاهایی است که می توان به عراق و ترکیه انتقال داد.
دکتر پل مه با اشاره به ضرورت راه اندازی کریدور شمال – جنوب با توجه به مزیت های قابل توجه آن برای اقتصاد کشور و نقش بندر کاسپین در رونق اینکریدور ادامه داد: بندر کاسپین به دلیل امتیازات ویژه در خصوص ترخیص کالا و تعرفه ها می تواند در بخش توسعه ای برای دست یافتن به حداقل های ممکن در تسهیل روابط تجاری کریدور شمال جنوب خدمات قابل توجهی را به اقتصاد داخلی ارائه نماید.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران اضافه کرد:با وجود اینکه رویکرد اصلی کریدورشمال- جنوب بر اساس ترانزیت کالا است ولی می توان در کنار آن به واردات و صادرات کالای کشور در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی توجه کرد.
وی راه آهن را حلقه های مفقوده زنجیره تامین کالا و توسعه اقتصادی منطقه بر شمرد و تصریح کرد:با توجه به وضعیت نامطلوب جاده های کشور و همچنین هزینه بالای حمل کالا در حمل و نقل جاده ای، در صورت توسعه حمل و نقل ریلی، می توان شاهد فعالیت نوین لجستیکی در گلوگاه های اقتصادی بود.
دکتر پل مه خاطر نشان کرد:در صورت اتصال بندر کاسپین به راه آهن سراسری، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد منطقه، این بندر می تواند به عنوان یک بندر نسل سوم در کریدور شمال جنوب نقش آفرینی کند.
گفتنی است در پایان این نشست است اعضای هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به همراه مهندس امین افقی معاون بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی از زیرساخت های تجاری و این منطقه بازدید به عمل آوردند.