به گزارش پایگاه خبری اقتصادخزر – ایران ما نیز به دلیل وجود مردمی سرشار از احساس از این مقوله مهم فرهنگی و آموزشی استثناء نبوده و هرکجا مردم برای رفتارهای متمدنانه و شهروند محورشان مورد تشویق قرار گرفتهاند، بازخورد مثبتی را شاهد بودهایم.
در حوزه مصرف برق تمامی تجربه مسوولان این حوزه نشان میدهد با وجود مشکلات فراوان در ایام اوج مصرف اما بخش گستردهای از جامعه در مقابل با درخواست کاهش مصرف برق، تلاش کردهاند که همراه باشند و این ادعا در سالهای اخیر در بحث مصارف خانگی به وضوح قابل رصد بوده است، تا جایی که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اقدامات وزارت نیرو در این دولت نه تنها در زمستان ۱۴۰۰ خاموشی نداشتیم، بلکه تابستان ۱۴۰۱ را نیز بدون خاموشی پشت سر گذاشتیم، به طوری که به گفته معاون پارلمانی وزیر نیرو «در حالی که هر سال مصرف برق ۵ درصد افزایش مییابد، اما در تابستان ۱۴۰۱ به واسطه مدیریت مصرف خانوار که تحت تأثیر آموزش و اطلاعرسانی گسترده صورت گرفت، مصرف برق با رشد منفی ۵ درصد همراه بود.»
تعیین هر بسته تشویقی با هرکیفیتی این پیام را به مشترکین کممصرف برق ارسال میکند که ما قدردان همراهی شما هستیم و شما در مسیر پایداری برق کشور از عوامل اصلی این مهم محسوب میشوید.
البته بیشک همراهی و استقبال رسانههای رسمی کشور نیز میتواند در ایجاد این انگیزه در میان مشترکین اثربخش باشد که در صورت اعلام مشترکین کممصرف در رسانههای هر استان، به نوعی تشویقی به مراتب پراهمیتتر از پاداشهای مادی نصیب مشترکین شده است.
در یک مقطع از اواخر دوره اوج مصرف سال ۱۴۰۱ طی یک گزارش تحقیقی نظر مردم در خصوص وضعیت شبکه برق در تابستان ۱۴۰۱ پرسیده شد که قاطبه پاسخها حاکی از قدردانی مردم از مسوولان حوزه برق بود و تاکید آنها بر تداوم این روند – رعایت مصرف برق توسط شهروندان- در تمام ماههای سال بود که این نشان از اثرگذاری این اقدام تشویقی و فرهنگساز دارد.
در پایان تاکید میشود مردم بافرهنگ ما در ذات خویش آمادگی پذیرش تمامی چالشهای مثبت همچون همراهی برای مصرف درست برق را دارند و پاداش تنها نوعی ارتباط گرفتن با مردم جهت ترویج این موضوع است که ما باهم میتوانیم هر اقدام ناممکنی را ممکن کنیم.